1A. CO JE TO MORAVSKOSLEZSKÁ NERFLIGA.
Tyto organizační a základní herní pravidla Moravskoslezské NERFLIGY (dále jen MSKN) jsou určeny a vytvořeny, pouze pro vnitřní potřebu jejich organizátorů, případně dalších účastníků MSKN. Jejich úpravu nebo změnu lze vždy provézt pouze se souhlasem všech jednotlivých zástupců rady MSKN na jejich základě se pak jimi řídí všechny zúčastněné organizace dané MSKN a jednotlivých kol.
2A. DRUH SOUTĚŽE.
Jde o nepostupovou čtyř kolovou soutěž tříčlenných družstev využívajících airsoftových blasterů (pistolek) systému „Nerf“, s náboji z polyuretanové pěny na standardní šipky elite / accustrike a podobné (nemusí jít nutně o originály).
3A. ORGANIZÁTOŘI.
Organizátorem je rada Moravskoslezské Nerfligy (dále MSKN), která si na každý ročník může určit koordinátora pro daný ročník. Rada se skládá ze zástupců jednotlivých aktivních organizací NERFLIGY ČR Moravskoslezského kraje, které jsou aktivně zapojené do této MSKN a většinou i pořádají základní kola daného ročníku. Zástupci rady MSKN se schází na pracovní poradu k danému ročníku na základě vyzvání určeného koordinátora daného ročníku (popřípadě sdělí svůj názor jinou požadovanou formou). Každý člen rady MSKN je samostatný subjekt (s jedním hlasem). Každý zastupce v radě, může přizvat se souhlasem dalších zakladatelských organizací do daného ročníku další organizace se zájmem o účast v soutěži. Zakladní organizace MSKN pro rok 2025 jsou:
1. SVČ Bruntál,p.o. - Mgr. Jana Franková
2. SVČ Juventus,Karviná, p.o. - Zdeněk Uriček
3. DDM Kopřivnice,p.o. - Bc.Dan Brchel
4. SVČ Ostrava - Moravská Ostrava, p.o. - Mgr. Adam Zaduban
5. SVČ Fokus, p.o. - Mgr. Jan Němec
4A. KLÍČ TURNAJŮ.
Vzhledem že jde o nepostupovou soutěž skládající se ze tří - čtyř kol (kdy poslední kolo je finále s vyhlašováním výsledků), jde tedy o jednoúrovňovou soutěž.
5A. BODOVÁNÍ TURNAJŮ.
Soutěž MSKN, se skládá ze třech - čtyřech kol, kdy v každém kole získává zúčastněná organizace body na základě celkového umístění jeho jednotlivých nasazených družstev v každé kategorii zvlášť. Součet získaných bodů za všechny čtyři kola soutěže v daném ročníku danou organizací, pak určí pořadí jednotlivých zúčastněných organizací daného ročníku MSKN. Vítězná organizace v dané kategorii, pak obdrží po ukončení finálového kola putovní pohár MSKN.
6A. ROZDĚLENÍ KATEGORIÍ.
Jsou určeny tři herní kategorie, kdy za každou kategorii může účastnická organizace MSKN vyslat určený maximální počet herních týmů. Hráče je možné v této sezóně postaršit (nikoli omladit) o jednu kategorii výše. Kategorie tedy jsou:
A). MINI: od 6 let - 9 let (počítá se věk dovršený v kalendářním roce 2024)
B). MLADŠÍ: od 10 let - 12 let (počítá se věk dovršený v kalendářním roce 2024)
C). STARŠÍ: od 13 let a výše (počítá se věk dovršený v kalendářním roce 2024)
7A. POČET HERNÍCH TÝMŮ.
Každá účastnická organizace smí vyslat do každého kola v dané kategorii, maximálně určený počet herních týmů. Každý herní tým tvoří 3 aktivní hráče (popřípadě lze vzít i náhradníka). Minimální počet herních týmů při dodržení všech herních kategorii musí být dodržen, kdy maximální určený počet si nasadí každá účastněná organizace dle vlastního uvážení. Maximální počet herních týmů za jednu kategorii je:
A). MINI - 2 herní tým
B). MLADŠÍ - 2 herní týmy
C). STARŠÍ - 2 herní tým
8A. PŘIHLÁŠKY.
Každý organizátor jednotlivého kola daného ročníku MSKN, zveřejní propozice daného kola a změny včas (aby měli všichni stejné možnosti zareagovat na případné změny). Tedy alespoň nejpozději 14 dnů, před samotným kolem této soutěže. Zveřejnění proběhne veřejně na webových stránkách MSKN (zašle administrátorovi k případnému zveřejnění), a veřejně na facebookových stránkách organizátorů (uzavřená skupina) nebo emailem. Organizátor určuje organizační věci svého kola (startovné, zahájení a ukončení kola, způsob úhrady startovného a dodání přihlášek atd...) v zaslané včasné informaci.
Propozice budou obsahovat: název soutěže a kola soutěže, kontakt na organizátora, místo konaní včetně datumu i času zahájení (pravděpodobné ukončení), kategorie a počet herních týmů, cena startovného a způsob úhrady, cena ubytování (pokud lze ubytovat), termín dodání přihlášek (forma dodání a na jaký kontakt), případný doprovodný program, pitný režim, ostatní informace (dle potřeb pořadatele).
01B. KOLBIŠTĚ – HERNÍ HŘIŠTĚ.
Oficiální kolbiště na NERFLigu má obdélníkový tvar o minimálních rozměrech 18x9m (standartní hřiště na volejbal) a maximálních rozměrech 28x15m (standartní hřiště na basketbal). Hranice a střed kolbiště jsou označena čárou, v polovině kratších stran kolbiště jsou umístěny terče, které jsou vzdáleny 2m od čáry. Není-li to možné, může organizátor zkrátit herní plochu o danou délku, tak aby byla zachována vzdálenost 2 metry terče od zadní strany kolbiště.
02B. TERČ – BRANKA.
Terč má otvor s průměrem 35 cm a je upraven tak, aby byla co nejmenší pravděpodobnost, že vstřelená šipka vypadne. Terč je umístěn tak, že jeho střed je ve výšce 150 cm nad povrchem. Maximální tolerance odchylky je plus – mínus 10 cm.
03B. PŘEKÁŽKY – ZÁBRANY.
Kolbiště je rozděleno na dvě poloviny. Na hřišti je rozmístěno 4-10 překážek (zábran), s tím, že dvě mohou být středové. Překážky rozmisťují rozhodčí před turnajem podle vlastního uvážení a v rámci právě probíhajícího turnaje se nesmí posouvat. Jako překážka může být použito standartní vybavení tělocvičny (švédská bedna, koza, žíněnka apod.) bez ostrých hran a rohů. Překážka musí být umístěna nejméně 1 m od hranic označení kolbiště (pokud je možno, je lepší dát překážky od hranice dál – na finále to bude nejméně 1,5m).
Poznámka: Překážky nemusí být postaveny zrcadlově, tedy na každé polovině stejně. Mohou být různě, pouze s tím že na každé polovině kolbiště (herního hřiště) musí být stejný počet zábran. Herní týmy si tak mohou pomocí svých kapitánů losovat z které strany začnou hrát první poločas. Formu losování určí hlavní rozhodčí.
04B. ROZHODČÍ.
Městský turnaj NERFligy rozhodují nejméně 3 rozhodčí (1 hlavní, 2 postranní), krajský turnaj rozhodují nejméně 4 rozhodčí (1 hlavní, 3 postranní, z nichž nejméně 1 je certifikovaný rozhodčí NERFLigy ČR). Celostátní finálový turnaj rozhodují nejméně 5 rozhodčích (1 hlavní, 4 postranní, z nichž hlavní rozhodčí je certifikovaný organizátor NERFLigy ČR).
Poznámka: Za rozhodčího lze považovat i obsluhu časomíry. Rozhodčím nemůže být aktivní hráč kteréhokoli účastnického týmu. Rozhodčím nemůže být hlavní organizátor turnaje (z důvodu kolize v případě protestu na hlavního rozhodčího – který musí řešit hlavní organizátor).
05B. NERF BLASTR.
Blastery musí být originální od prodejce, nesmí být pro soutěže nijak dodatečně technicky upraveny. Za úpravu se nepovažuje nátěr Nerfky či umístění loga družstva. Rozhodčí provádějí jejich kontrolu před turnajem a mají právo jí zopakovat kdykoliv v průběhu turnaje. Použití technicky upraveného blastru je důvodem k bezpodmínečné diskvalifikaci celého týmu z turnaje.
Stejně tak nesmí být na oficiální turnaje používány elektrické blastery, blastery s aktivním laserovým zaměřováním, nebo blastery tvarově nebezpečné (tvaru luku, s opěrnými pohyblivými nožičkama a pod.). Na turnaji smí být použit pouze blaster na standartní NERF šipky. Blastery nemusí být originální NERF od značky Hasbro, ale musí splňovat výše uvedené parametry. Za používané herní blastry v soutěži, si zodpovídá daný herní tým soutěže.
06B. OCHRANNÉ BRÝLE.
Každý hráč herního týmu musí ve hře používat své ochranné brýle. Pokud hráč používá dioptrické brýle, považují se tyto za ochranné brýle a hráč je smí takto používat. Ochranné brýle mohou být pouze na ochranu očí nebo i celoobličejové (masky). Hráč bez nasazených ochranných brýlí, se nesmí účastnit hry. Je povinností rozhodčího v dané hře, daného hráče bez ochranných brýlí nasazených na očích ze hry vyloučit do nejbližšího přerušení hry.
07B. ŠIPKY.
Pro jednotlivé turnaje na všech úrovních se používají pouze standartní šipky vždy dodávané organizátorem turnaje. Žádný hráč nesmí používat své vlastní šipky. Při zjištění rozhodčím porušení tohoto pravidla, může nařídit hlavní rozhodčí trestní střílení nebo při opakování může být herní tým vyřazen z turnaje.
08B. PRŮBĚH HRY NERF.
Hru NERF hrají vždy dva herní týmy v dané věkové kategorii v počtu třech hráčů v jednom herním týmu. Hrají se dva poločasy o celkové délce 3 minut čistého času (při každém přerušení hry hlavním rozhodčím, se čas zastaví). Na každý poločas si herní týmy vymění herní rozehrávací strany.
Pokud herní čas klesne pod 5 sekund při přerušení, nemusí se již dohrávat na základě dohody hlavního rozhodčího a trenérů (koučů) hrajících týmů. Pokud vznikne brankový rozdíl 5 gólů (5:0, 6:1, 7:2 … atd.,je zápas ukončen a nepokračuje).
Hráč smí mít do hry, ve svém blástru maximálně nabitých 6 šipek. Pokud má hráč blastr na méně šipek než 6 kusů, musí mít zbytek šipek do počtu 6 kusů viditelně umístěných na svém blástru nebo za gumičkou na zápěstí své jedné ruky (tyto náboje si pak hráč smí dobíjet do svého blástru v průběhu hry v kolbišti – herním hřišti).
Hráč v kolbišti (herním hřišti), v průběhu hry, nesmí brát spadlé nebo vystřelené náboje ze země a znova si je nabíjet. Porušení tohoto pravidla, rozhodčí vykáže hráče ze hry do nejbližšího přerušení hry, při opakování na celý turnaj.
Hráči herních týmu hrajících zápas, se rozestaví za svou určenou rozehrávající čárou (protilehlé kratší strany kolbiště) a s nabitým blastrem a ochrannými brýlemi na očích čekají na pokyn hlavního rozhodčího zahájení části zápasu.
Hlavní rozhodčí zapíská a zvedne jednu ruku a zvolá „PŘIPRAVENI“, kdy na tento pokyn již hráči nesmí nabíjet svůj blastr, mají nasazené ochranné brýle a nabitý nerf blastr zvednutý v jedné ruce nahoře (na znamení že jsou připraveni). Hlavní rozhodčí zkontroluje pohledem oba herní týmy zda mají ruku s blastrem nahoře a jsou tedy „připraveni“ (popřípadě může dávat domluvené znamení o připravenosti hlavnímu rozhodčímu,pomocný rozhodčí). Povinností rozhodčích není upozorňovat hráče na nasazení ochranných brýlí.
Hlavní rozhodčí po zkontrolování připravenosti herních týmů znovu zapíská, zvolá „HRA“, a spustí svou zvednutou ruku (ihned po zvolání hra se spouští herní čas časomírou). Hráči vbíhají do kolbiště (herního hřiště) již při písknutí nebo zvolání hra (jde pouze o mikrosekundy), s maximální prodlevou 3 sekund. Hráč který na znamení a zvolání „HRA“, nevstoupí do 3 sekund do kolbiště (herního hřiště), musí počkat mimo kolbiště do nejbližšího přerušení hry.
Hráči jednotlivých herních týmů se skrývají za překážkami (zábranami), střílí navzájem po sobě šipkami ze svých blastrů s cílem trefit se do terče (brány), svého protivníka na protilehlé straně kolbiště, nebo eliminovat své protivníky. Pokud je regulérně vstřelena jedním z protihráčů trefa – gól, je hra přerušena, všichni hráči si znovu dobijí do 6 nábojů a vše se opakuje znova, pokud nevypršel herní čas. Toto platí po každém regulérním přerušení hry. V případě vypršení herního čistého času prvního poločasu, vymění si herní týmy rozehrávající strany, a vše se opakuje stejně i v druhém poločase.
Hráč, který je zasáhnut přímím zásahem protivníkem nebo i vlastním členem herního týmu (přímí zásah je, zásah bez odrazu od zábrany, země nebo jiného protivníka), zvedne v jedné ruce svůj blastr nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (o zásahu rozhodne sám hráč na základě pravidla fair play hry nebo pokynu rozhodčího). Odchází na roh své rozehrávající čáry.
Hráč, který již nemá ani jednu šipku ve svém blastru (a ani jednu šipku k nabití), zvedne opět svůj blastr v jedné ruce nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (toto činí na základě pravidla fair play hry). Odchází na roh své rozehrávající čáry.
Hráč, který učiní přešlap (dotekem označení hranice kolbiště nohou kdy stačí i pouze částí chodidla dotekem této části hraniční čáry), zvedne v jedné ruce svůj blastr nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (o zásahu rozhodne sám hráč na základě pravidla fair play hry nebo pokynu rozhodčího). Odchází na roh své rozehrávající čáry.
Hráči, kteří se dotknou bezprostředně při vzájemném výstřelu ve hře, navzájem svými blastry „pravidlo KONTAKTU“, jsou oba vyloučeni ze hry. Hráči zvednou opět své blastry v jedné ruce nad hlavu a na nejbližší čáře opustí kolbiště (o kontaktu rozhoduje vždy rozhodčí). Odchází na roh své rozehrávající čáry.
Zápas je ukončen na středové čáře (může být pomyslná), kdy si hráči obou herních týmů podají ruce a poděkují tak za fair play hru svým protihráčům.
09B. PŘERUŠENÍ ČÁSTI HRY NEBO SAMOTNÉ HRY.
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud některý člen herního týmu vstřelí regulérní platnou trefu – gól (zastaví se čas).
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud ve hře již není žádný hráč herního týmu (zastaví se čas).
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud je hlavním rozhodčím nařízeno trestní střílení (zastaví se čas).
Hra se na pokyn rozhodčího přeruší, pokud vypršel daný čistý herní čas 3 minut pro jeden ze dvou poločasů, a zahájí se druhý poločas s výměnou rozehrávajících stran s novým časem 3 minut.
Hra se na pokyn rozhodčích zastaví, pokud je výsledek tref – gólů s rozdílem 5 tref – gólů, pro jeden z herních týmů (v tomto případě se nemusí hrát druhý poločas).
10B. NÁSTUP HERNÍHO TÝMU.
Za každý herní tým zodpovídá jeho trenér – kouč. Vždy jsou předem známy přibližné časy včetně vyhlašování nástupu na daný zápas určené herní týmy. Vždy po ukončení zápasu je vyhlášen další zápas s oznámením hrajících herních týmů. Pokud určený herní tým nenastoupí do 30 sekund od vyhlášení nástupu herních týmů k zápasu – hře, může být na základě rozhodnutí hlavního rozhodčího kontumačně pro daný zápas diskvalifikován. V tomto případě je výsledek 1:0 pro herní tým jenž byl celý včas na rozehrávající čáře.
11B. PŘEŠLAP.
Přešlap vždy a pouze platí nohou (šlapkou nohy nebo částí nohy) dotýkající se ohraničení nebo částí ohraničení kolbiště. Přešlap není v případě neúmyslným sražením se dvou hráčů. Přešlap není tělem (kromě nohou) mimo ohraničení kolbiště a dotykem těla nebo blastrem ohraničení kolbiště nebo plochy za tímto ohraničením. Vždy musí dojít k dotyku nohy nebo chodidla ohraničení kolbiště nebo plochy mimo kolbiště. O přešlapu vždy rozhoduje rozhodčí (popřípadě samotný hráč na základě pravidla fair play hry).
12B. PRAVIDLO FAIR PLAY HRA.
Každý hráč je seznámen s pravidly hry NERF a hraje podle nich. V průběhu samotné hry zodpovídá za svou hru podle pravidel samotný hráč. Jsou případy kdy hráč si nemusí všimnout své chyby a je na ni tedy upozorněn rozhodčím. Jsou však případy, kdy hráč si je zcela jasně vědom své chyby a porušení pravidel a hraje klidně dál – tedy nehraje fair play (v tomto případě uplatní rozhodčí vyřazení hráče ze hry do nejbližšího poločasu). Rozhodnutí je vždy na hlavním rozhodčím s tím že musí hráči zdůvodnit proč tak rozhodl.
13B. ZDRŽOVÁNÍ HRY.
Hráči hrají v daném čase rychle bez zbytečné prodlevy a časové taktiky. Pokud tak nečiní, má možnost hlavní rozhodčí vyřadit hráče do nejbližšího poločasu ze hry.
14B. PLATNOST TREFY – GÓLU.
Platnost trefy (gólu), určuje vždy rozhodčí (pokud je určen brankový rozhodčí pak pouze on z pohledu zda byl přešlap a trefen terč). Trefa platí pouze pokud hráč který ji vstřelil, nebyl sám předtím trefen protihráčem nebo vlastním hráčem a zůstal v kolbišti aniž by došlo k přešlapu do rozhodnutí o trefě (gólu) rozhodčím. Zpravidla hráč stojí v kolbišti se zvednutým blastrem v jedné ruce nad hlavou a čeká na rozhodnutí rozhodčího (písknutí, zvolání trefa nebo gól).
15B. PRŮBĚH ROZSTŘELU.
Ve hře NERF není nerozhodný výsledek a vždy musí být vítěz zápasu. V případě že je výsledek po obou regulérních poločasech shodný – tedy remize, nastává čas na rozstřel. Rozstřel má určit který z herních týmů v tomto zápase se stane vítězem. Hráči k rozstřelu používají blastr s kterým naposledy hráli samotný zápas. Rozstřel se provádí ze vzdálenosti 5 metrů na terč, střídaje hráči z jednoho a druhého herního týmu na pokyn rozhodčího rozstřelu. Pokud je výsledek rozstřelu po vystřídání všech hráčů daných herních týmů shodný, opakuje se odznova od 0, a znova a znova dokud po daném kole není znám vítěz. Postup je tento:
Nejprve si hráči nabijí své blastry na 6 nábojů, kapitáni herních týmů si navzájem zahrají hru „kámen – nůžky – papír“, o to kdo začne rozstřel jako první. Každý herní tým se postaví 2 metry od místa střílení na jednu určenou svou stranu. První hráč z herního týmu začínající rozstřel se postaví s natáhnutým a nabitým blastrem na startovní čáru před terč (branku), s rukou volně u pasu s daným blastrem v ruce, tak aby neměl přešlap. Hráč takto připravený čeká na pokyn rozhodčího rozstřelu, který krátce pískne na píšťalku a hráč má 5 sekund na zamíření na terč (branku), kdy musí v dané době vystřelit. Výstřel smí hráč provést držením blastru oběma rukama. Pokud šipka trefí terč (branku), zaznamená rozhodčí rozstřelu bod za trefu. Pokud šipka terč (branku) netrefí, bod se nezapočítává. Následně stejným způsobem pokračuje první hráč s druhého herního týmu protihráčů, kdy takto se střídají dokud neskončí výměna všech hráčů obou herních týmů. Rozhodčí rozstřelu spočítá výsledky a rozhodne o vítězi rozstřelu nebo opakování rozstřelu od 0.
Trefa platí pouze pokud střílející hráč neučinil přešlap (přešlap si hlídá každý hráč sám a nikdo mu nesmí napovídat), pokud vystřelil hráč na terč do 5 sekund od signálu rozhodčího rozstřelu, pokud šipka vlétla do terče (rozhoduje rozhodčí rozstřelu).Hráč na rozstřel musí používat svůj vlastní blastr, který používal naposledy v daném poločase před rozstřelem (nesmí měnit blastry nebo mít cizí).
Poznámka: Rozhodčí se proto vždy zeptá před písknutím, zda má hráč nabito (tedy natáhnut blaster), po kladné odpovědi zapíská (a hráč střílí). Za úspěšný výstřel se počítá že náboj po písknutí vyletěl z hlavně nebo vypadl. Pokud hráč po dotazu odpoví rozhodčímu že má nabyto a po písknutí se zjistí že nemá, nelze opakovat znovu střelbu tímto hráčem (hráč si sám odpovídá za správně nabitý a na tažený blastr), v tomto případě se považuje jako by byl výstřel uskutečněn. Pozor tedy na to!
16B. PRŮBĚH TRESTNÉHO STŘÍLENÍ.
Hlavní rozhodčí smí nařídit trestné střílení na terč (branku) jedním z protihráčů na herní tým jehož hráč nebo trenér se dopustil porušení pravidel hry NERF. Trestné střílení se provádí stejným systémem jako rozstřel, jedním hráčem ze vzdálenosti 5 metrů na terč (branku) protivníka a platí stejná pravidla jako u rozstřelu. Trestné střílení smí provést pouze hráč který v danou chvíli nebyl dle pravidel mimo hru.
Rozhodčí trestního střílení nechá trenéra (kouče) postiženého herního týmu vybrat jednoho z hrajících hráčů herního týmu, který provede trestní střílení na terč (branku) protivníka ze vzdálenosti 5 metrů. Následně se tento hráč s blastrem který v danou chvíli používal ve hře postaví na žáru ve vzdálenosti 5 metrů od terče (branky) protivníka, a na pokyn rozhodčího trestního střílení (jako u rozstřelu), vystřelí jednu šipku na terč (branku) protivníka. Pokud šipka spadne do terče (branky) získává herní tým bod. Pokud se hráč netrefí, herní tým bod nezískává a hraje se dál.
17B. POSTAVENÍ TRENÉRA – KOUČE.
Trenér týmu (kouč), má při hře svého herního týmu určeno své místo kde smí stát. Toto místo je rozehrávající čára jeho herního týmu v daném poločase mimo terč (branku) tak aby nemohl zabránit trefě protihráčů (nikde jinde se po dobu hry nesmí zdržovat). Trenér hrajícího týmu smí se svým týmem nebo jednotlivými hráči konzultovat strategii týmů či hráčů nebo chyby týmu či hráčů v každém přerušení hry nebo s každým vyřazeným hráčem ze hry, vždy na své rozehrávající čáře svého týmu v rohu čáry(tak aby nezakrýval hlavou nebo tělem terč – branku).
V průběhu hry nesmí trenér (kouč) na hrající hráče jeho herního týmu mluvit, cokoli naznačovat nebo je usměrňovat – šlo by o porušení pravidel hry NERF a trenér (kouč) může být vykázán mimo hřiště na kterém probíhá zápas (při opakování lze nařídit trestné střílení nebo i diskvalifikovat celý jeho herní tým). Trenér není ve hře hráč a ani nemůže hru řídit – hru hrají hráči a sami volí v danou chvíli vlastní strategii. Totéž platí ve vztahu neslušné a nevhodné komunikace s trenéry (kouči) jiných herních týmů, s rozhodčími rozhodujícími hru, nebo i hráči svého či jiného herního týmu.
18B. POSTAVENÍ HRÁČE.
Hráč při každém ukončení své hry (na základě pravidel fair play hry nebo dle rozhodnutí rozhodčího), opouští kolbiště (herní hřiště) na nejbližším ohraničení a odchází na svou rozehrávající čáru do rohu této čáry (většinou ke svému trenérovi – koučovi). Hráč který je dočasně nebo trvale mimo hru, se nesmí zdržovat na postranních čarách kolbiště (prostor určen pouze rozhodčím), nesmí komunikovat s hrajícími hráči, nesmí vydávat pokyny a upozornění hernímu týmu do prostoru hry. Hráč potichu sleduje hru a čeká až na něj přijde čas hry, kdy si již může dobít svůj blastr na 6 nábojů do další části hry.
Hráč ve hře hraje a komunikuje pouze se svým herním týmem, nekomentuje rozhodnutí rozhodčích (od toho je pouze trenér – kouč), nepokřikuje na protihráče, nenadává nikomu, nevyhrožuje fyzicky a ani nikoho fyzicky nenapadá. Při porušení těchto povinnosti vyřazeného hráče nebo i hrajícího hráče, může hlavní rozhodčí nařídit trestní střílení na herní tým za který daný hráč hraje, jedním z hrajících hráčů protivníka. Při opakovaní může dojít k diskvalifikaci celého herního týmu na daný zápas (pak je výsledek 1:0 pro vítězný herní tým).
19B. POSTAVENÍ DIVÁKŮ – FANOUŠKŮ.
Diváci (fanoušci) se přišli podívat na turnaj svých dětí a svého týmu, jsou tedy nehrající účastníci hry v pozici pozorovatele. Nesmí tedy do hry zasahovat upozorněním hráčů, pokřikováním na rozhodčí, pokřikováním na hráče v průběhu hry, komentováním rozhodnutí rozhodčích v průběhu hry, umísťovat nevhodné plakáty a poutače. Pokud se toto stane opakovaně má právo organizátor turnaje diváky vykázat z tribun a odehrát zápas bez účasti diváků.
20B. CERTIFIKOVANÝ ROZHODČÍ.
Certifikovaný rozhodčí je ten organizátor nebo trenér dané organizace, který prošel přímým školením z pravidel NERFLigy ČR určeným školitelem NERFLigy ČR. Školení může proběhnout online formou nebo přímou osobní formou. Certifikovaným rozhodčím musí být každý krajský koordinátor NERFLigy ČR.
Proškolený organizátor obdrží od daného školitele NERFLigy ČR platný certifikát, který jej opravňuje vykonávat hlavního rozhodčího na republikové, krajské a místní úrovni. Držitel certifikátu NERFLigy ČR, může sám pak proškolovat pomocné rozhodčí a organizátory na krajské a místní úrovní (tito však neobdrží certifikát NERFLigy ČR).
21B. PROTEST V RÁMCI TURNAJE.
Protest podává v rámci turnaje NERF, trenér (kouč) protestujícího týmu hlavnímu rozhodčímu daného zápasu. Spolu s protestem je možné požadovat složení poplatku 200,- Kč, který se v případě uznání protestu vrací. Protest musí být podán písemně před zahájením dalšího „zápasu“ a vyřízen do zahájení dalšího zápasu. Protest proti rozhodnutí hlavního rozhodčího zápasu se podává hlavnímu organizátorovi turnaje (z logiky věci tak hlavní organizátor nemůže být zároveň hlavní rozhodčí).
22B. TERČOVÝ – BRANKOVÝ ROZHODČÍ.
Pokud je určen brankový rozhodčí, určuje pouze tento brankový rozhodčí ve spolupráci s ostatními rozhodčími o platnosti vstřelené trefy (gólu). Brankový rozhodčí při vstřelené trefě (gólu), za předpokladu že hráč který vstřelil trefu (gól) neučinil přešlap, toto ihned oznámí dvojím hlasitým zapískáním a zvoláním gól. Následně za pomocí ostatních rozhodčích potvrdí nebo nepotvrdí trefu (gól), například při zjištění že hráč byl již zasažen protihráčem.
23B. VÝPOČET BODŮ ZÁPASU A TURNAJE.
Herní tým který vyhrál zápas v daném časovém limitu, získává 3 body. Herní tým který prohrál v daném časovém limitu, nezískává žádný bod. Herní tým který vyhrál rozstřel, získává 2 body. Herní tým který prohrál rozstřel získává 1 bod. Pokud je v tabulce shoda bodů za zápasy, rozhoduje nejprve lepší scóre, pak vzájemný zápas (pokud vzájemný zápas nebyl hrán, rozhoduje vyšší počet vstřelených tref sporných týmů). Pokud je i počet střelených tref stejný, rozhodne rozstřel.
24B. ZÁPIS VÝSLEDKŮ DO HERNÍCH TABULEK V PŘÍPADĚ ROZSTŘELU.
Pokud dojde v zápase v základním herním čase k remizi (např. 0:0, 1:1, 2:2 atd.), dojde k takzvanému rozstřelu, neboť hra NERF nezná remizi. Po provedeném rozstřelu, v kolonce výsledku zápasu bude napsán výsledek dosažené remize (tedy 0:0, 1:1, 2:2 atd., s tím že vítěznému týmu rozstřelu se udělá k jeho výsledku zápasu hvězdička * (tedy *0:0 nebo 0:0*, *1:1 nebo 1:1*, *2:2 nebo 2:2*, atd.), popřípadě lze napsat značku „R“ místo hvězdičky. Nikdy se výhernímu týmu nepřidává bod za rozstřel, neboť by se tak vylepšovalo jeho scóre, které může rozhodnout v případné shodě v bodech za zápasy (což je nepřípustné). Vítězný tým rozstřelu již byl odměněn dvěma body a tým který rozstřel prohrál, získává 1 bod za daný zápas.
25B. DIVOKÁ KARTA.
Na základě odůvodněné písemné žádosti zaslané Radě NERFLigy ČR , nebo správci webových stránek NERFLigy ČR nerfligacr@seznam.cz … hlavní organizátor NERFLigy spolu se správcem webových stránek NERFLigy ČR, rozhodnou o této žádosti o udělení divoké karty. Rozhodnutí pak může umožnit týmu postoupit do celostátního finále. O udělení divokých karet jsou před finálovým turnajem informováni ostatní účastníci finálového turnaje.
Vytvořeno službou Webnode